BMW X4 M40i

P90199564-highRes

Wraz z premierą nowego BMW X4 M40i, odnoszące sukcesy rynkowe seria BMW X4 zyskała nowy model na szczycie swej gamy. W segmencie Sports Activity Coupe (SAC) model X4 M40i ustanawia nowe standardy dzięki jeszcze bardziej dopracowanym własnościom jezdnym, ogromnemu ładunkowi emocjonalnemu i wyrafinowanej ekskluzywności.

Nowe BMW X4 M40i to uosobienie subtelnie zrównoważonej kombinacji sportowego charakteru, emocji i ekskluzywności. Ponadto od pierwszego rzutu okiem widać w doskonale zbalansowanych proporcjach i wizualnym naciskiem na potencjał dynamiczny, iż jest to topowy model w rodzinie BMW X4.Wyjątkowe akcenty kolorystyczne w przedniej części nadwozia oraz boczne lusterka wykończone metalizowanym lakierem Ferric Grey, a także ekskluzywne 20-calowe, aluminiowe koła M o podwójnych szprychach z mieszanym ogumieniem Ultra High Performance (opcja) oraz sportowy wydech ze sterowaniem przepustnicowym oraz końcówkami wykończonymi w stylu Chrome Black po obu stronach tylnego pasa podkreślają unikatowy charakter nowego X4 M40i. Także we wnętrzu wszędzie przejawia się typowy charakter BMW M. Skórzana sportowa kierownica M, dźwignia zmiany biegów M, sportowe fotele i typowe dla modelu nakładki progowe dostarczają przedsmaku natychmiastowych doznań z gatunku „radość z jazdy” – podobnie jak napis „X4 M40i” na zestawie zegarów.

P90199600-highRes

Nowo opracowany rzędowy, 6-cylindrowy, benzynowy silnik M Performance TwinPower Turbo świętuje światową premierę pod maską BMW X4 M40i. Ta jednostka rozwija z pojemności 3,0 l moc 265 kW/360 KM w zakresie 5800-6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 465 Nm, zużywając średnio 8,6 l benzyny na 100 km i emitując 199 g CO2 na 1 km. Dzięki temu napędowi BMW X4 M40i przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,9 s i może jechać maksymalnie 250 km/h (ograniczona elektrycznie).

Nowy benzynowy 6-cylindrowy, rzędowy silnik M Performance TwinPower Turbo także opiera swe działanie na technologii TwinScroll Turbo (turbosprężarki dwuślimakowej), systemie bezpośredniego wtrysku wielkiej precyzji High Precision Injection, HPI, zmiennych faz rozrządu po obu stronach silnika (Double VANOS) i w pełni zmiennego wzniosu zaworów VALVETRONIC – wszystko to seryjne wyposażenie tej jednostki napędowej. Ultranowoczesna technologia silnikowa w nowym BMW X4 M40i gwarantuje typową dla silników BMW M swobodę wkręcania się na wysokie obroty i niezrównaną łatwość wytwarzania ogromnej mocy. Przyczynia się także – jak to jest ze wszystkimi silnikami BMW – do wyjątkowej gładkości pracy, najwyższej kultury pracy i obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2.

BMW X4 M40i
BMW X4 M40i

W wysokowydajnej optymalizacji parametrów 6-cylindrowego, rzędowego silnika w nowym BMW X4 M40i, jaką zapewnia technologia M Performance TwinPower Turbo,  istotny udział ma także zintegrowanie turbosprężarki w kolektorze wydechowym. Dało to m.in. ogromne skrócenie fazy nagrzewania po rozruchu na zimno, co szybko minimalizuje tarcie wewnętrzne systemu, a tym samym zdecydowanie redukuje zużycie paliwa i emisję CO2. Umieszczenie katalizatora spalin w bezpośredniej bliskości silnika oraz sterowania solenoidowego dla zaworu regulacji ciśnienia doładowania (wastegate) jeszcze bardziej poprawia charakterystykę emisyjną tego silnika spalania wewnętrznego. Sportowa 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Steptronic  montowana jako wyposażenie seryjne w nowym BMW X4 M40i, odpowiada za przeniesienie energii wytwarzanej przez najmocniejszy spośród wyprodukowanych dotąd benzynowych silników M Performance i przyczynia się zdecydowanie do znakomitej dynamiki tego samochodu M Performance.

Zobacz również:   Toyota Prius Plug-In Hybrid wykorzysta panele fotowoltaiczne

P90199565-highRes

Ponadto, 3-litrowy benzynowy silnik napędzający nowe BMW X4 M40i jest seryjnie wyposażony w funkcjonalność Auto Start Stop oraz odzyskiwania energii hamowania BER. Kolejną redukcję zużycia paliwa gwarantuje inteligentne zarządzanie energią, kontrolujące pracę agregatów pomocniczych. Wśród nich wymienić należy – obok uruchamianej w razie potrzeby pompy chłodziwa czy pompy oleju o zmiennym wydatku – elektromechaniczny system wspomagania układu kierowniczego, który w ogóle nie pobiera energii zasilającej, jeśli jedziemy na wprost. Oszczędności przynosi także sprężarka układu klimatyzacji, która jest wyłączana i odłączana, gdy jej praca nie jest potrzebna.

P90199533-highRes

Jeśli chodzi o dynamiczne możliwości układu jezdnego, BMW X4 już ustanowiło standardy w segmencie Sport Activity Coupe (SAC) dla klasy średniej premium. Intensywne prace nad tuningiem układu jezdnego w nowym BMW X4 M40i pozwoliły podnieść własności dynamiczne wzdłużne i poprzeczne na jeszcze wyższy poziom, co zaspokoi wymagania nawet najbardziej ambitnych kierowców sportowych. Zwiększenie pochylenia kół w dwuwahaczowej osi przedniej oraz wzmocnienie wahaczy trójkątnych dały w efekcie bardziej czułe reakcje układu kierowniczego i bardziej neutralne zachowania samoprostujące tor jazdy. Sztywniejsze sprężyny i wzmocnione stabilizatory na obu osiach także redukują tendencję do zataczania się i optymalizują dynamikę jezdną. Te działania z niezwykłą wydajnością wspiera zestrojenie w typie M Performance zastosowane wobec elektronicznie sterowanych adaptacyjnych amortyzatorów.

P90199546-highRes

Podobnie jak wszystkie wersje modelu BMW X4, tak i BMW X4 M40i jest seryjnie wyposażony w inteligentny napęd 4×4 BMW xDrive z funkcją wektorowania napędu Performance Control. Ten system wsparcia dynamiki jazdy reguluje w sposób w pełni zmienny rozdział siły napędowej pomiędzy oba tylne koła. W ten sposób uzyskuje się niezwykle wysoki poziom dynamiki, zwinności i trakcji. Niezależnie od nawierzchni, samochód o wiele precyzyjniej podąża po torze jazdy obranym przez kierowcę i wymaga o wiele mniej korekt układu kierowniczego. Ponadto układ napędowy xDrive w modelu BMW X4 M40i skonfigurowano tak, by większy nacisk kładł na przenoszenie napędu na koła tylne, by nadać samochodowi typową charakterystykę BMW M Performance.


 

 

Leave a Reply