Citroën CXEXPERIENCE, luksusowe auto koncepcyjne prosto z Francji

Miesiąc przed Międzynarodowym Salonem w Paryżu, firma Citroën zaprezentowała CXPERIENCE CONCEPT. Nowy samochód koncepcyjny realizuje obietnicę marki, jaką niesie w sobie hasło „Be Different, Feel Good”. Wyróżnia go sylwetka, wybiegająca wzornictwem poza przyjęte kanony stylistyczne. Pokazuje także zalety rozwiązania Citroën Advanced Comfort.

Z okazji ogólnoświatowej konwencji poświęconej nowemu modelowi C3, która zgromadziła blisko 2000 przedstawicieli marki z ponad 36 krajów, Citroën przygotował niespodziankę dla jej uczestników – zaprezentował samochód koncepcyjny CXPERIENCE. CXPERIENCE CONCEPT, o dwubryłowym nadwoziu sięgającym 4,85 m, wskazuje na ambicje Citroëna w segmencie luksusowych samochodów, wyrażonych hasłem „Be Different, Feel Good”.

Citroen CXExperience Concept (3)

Charakterystyczne linie nadwozia modelu CXPERIENCE definiują na nowo stylistykę samochodów z wyższych segmentów, czyli obszaru bliskiego marce i ważnego w jej historii.  CXPERIENCE to samochód koncepcyjny o aerodynamicznych kształtach, zaprojektowany z dbałością o najdrobniejsze szczegóły. Charakterystyczne wzornictwo i linia nawiązują do stylistyki Citroëna. Sprawia to, że opracowywane samochody są rozpoznawalne i nikt nie przejdzie obok nikt obojętnie.

Wnętrze modelu CXPERIENCE CONCEPT, którego inspiracją była architektura, wystrój wnętrz i domowe meble, zostało zaprojektowane w oparciu o minimalizm i kształty nowoczesnych brył. Wykończone luksusowymi materiałami elementy, dopełnia tapicerka w kolorze cytrynowej żółci – barwy, która przede wszystkim kojarzy się ze świeżością i optymizmem. Obok jednoramiennej kierownicy, która jest hołdem złożonym kultowym modelom marki, kolejnym charakterystycznym akcentem jest rozciągnięta poziomo deska rozdzielcza, która sprawia wrażenie zawieszonej w powietrzu.  Tworząca efekt trójwymiarowości deska zwraca uwagę mocno zarysowaną linią, która biegnie dookoła samochodu – od tylnych prawych do tylnych lewych drzwi. Jej kształt symbolizuje przestronność, lekkość i rozmach. Cytrynowa kolorystyka wnętrza łączy wizualnie miejsce kierowcy i przestrzeń przeznaczoną dla pasażerów.

Citroen CXExperience Concept (2)

Dużo uwagi poświęcono fotelom, które obito miękkim, żółtym materiałem o fakturze drobnej siatki.   Tak jak deska rozdzielcza, zagłówki wykończone są drewnem orzechowym w eleganckim, jasnym odcieniu. Luksusowe materiały wykończeniowe zastosowano także na wewnętrznych panelach drzwi, których kształt przypomina wnękę. Tkanina w odcieniu morskiej zieleni w geometryczne wzory idealnie współgra z barwą nadwozia i stanowi ciekawy kontrapunkt dla kolorystyki wnętrza. Miękka podłoga z pianki została wykonana specjalnie na zamówienie i jest pokryta ciemną, teksturowaną skórą o abstrakcyjnym wzorze. Umieszczone z obu stron pojazdu szerokie, chromowane listwy progowe stanowią kolejny dowód uwagi, jaką poświęcono palecie kolorystycznej oraz materiałom wykorzystanym do wykończenia wnętrza.

W ramach programu Citroën Advanced Comfort®, który wyznaczył kierunek prac nad modelem CXPERIENCE CONCEPT, marka Citroën rewiduje swoje podejście do kwestii komfortu podróży, dostosowując je do współczesnych oczekiwań. Pomyślany, jako swoisty „kokon”, który chroni użytkowników przed wstrząsami na nierównych nawierzchniach, model CXPERIENCE CONCEPT został wyposażony w zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi. Ta autorska technologia marki Citroën zapewnia świetną amortyzację i filtrowanie niepożądanych drgań nawet przy bardzo złej nawierzchni.

Zobacz również:   Kia Sportage kolejnej generacji

Citroen CXExperience Concept (5)

Citroën CXPERIENCE CONCEPT stawia na zaawansowane rozwiązania zapewniające doskonałą widoczność z tyłu. Oprócz kamery przedniej i tylnej, zamiast tradycyjnych lusterek bocznych pojawiają się dwie dyskretne kamery boczne, z których obraz jest wyświetlany na małych cyfrowych ekranach. Są one umieszczone przy drzwiach w chromowanych obramowaniach, tuż obok głośników i nawiewów. Doskonała widoczność całego otoczenia samochodu w promieniu 360° ułatwia kierowcy manewrowanie i jazdę samochodem. Samochód koncepcyjny został wyposażony w nowoczesne technologie spełniające współczesne wymagania, posiada również ConnectedCAM Citroën™, wprowadzoną po raz pierwszy na świecie w nowym Citroënie C3. Jest to szerokokątna kamera HD wbudowana na wysokości lusterka wstecznego, która rejestruje wszystko to, co widzi przed sobą kierowca. Jest świadkiem tego, co dzieje się na drodze, a jej ujęcia (zarówno zdjęcia jak i filmy) można udostępnić w sieci społecznościowej lub zachować dla siebie.

Inteligentne technologie to także silnik Hybride Plug-In zapewniający bezstresową jazdę. Citroën CXPERIENCE CONCEPT dysponuje hybrydowym napędem typu plug-in łączącym efektywność energetyczną z wysokimi osiągami. Przyjęte rozwiązanie na bazie silnika benzynowego wyróżnia się dynamiką oraz uniwersalnością w użytkowaniu. Citroën CXPERIENCE CONCEPT oferuje wyjątkową dynamikę jazdy dzięki silnikowi benzynowemu o mocy od 150 do 200 KM, wspomaganemu dodatkowo silnikiem elektrycznym o mocy sięgającej 80 kW. CXPERIENCE CONCEPT może być używany w mieście z napędem wyłącznie elektrycznym (ZEV – Zero Emission Vehicle) zapewniającym zasięg 60 km, oraz na drodze, gdzie połączenie obu napędów podczas przyspieszania umożliwia obniżenie zużycia paliwa. Na autostradzie wykorzystywany jest silnik termiczny zapewniający doskonałe osiągi. Kierowca ma do swojej dyspozycji łączną moc sięgającą 300 KM.

Citroen CXExperience Concept (4)

Citroën CXPERIENCE CONCEPT jest wyposażony w akumulator o pojemności 13 kWh, który można naładować w niespełna kilka godzin. Ładowanie trwa cztery i pół godziny przy użyciu standardowego tryby ładowania lub niecałe dwie i pół godziny przy zastosowaniu super łatwej w obsłudze ładowarki 6,6 kW, którą można podłączyć do gniazda 32 A. O obecności napędu hybrydowego świadczą niezwykle estetyczne i funkcjonalne wskaźniki naładowania akumulatora, które zostały wbudowane w górnej części maski, niejako w przedłużeniu świateł DRL.

Citroën CXPERIENCE CONCEPT to samochód o pomysłowej i unikalnej konstrukcji. Sterowana elektrycznie automatyczna skrzynia biegów z ośmioma przełożeniami, została umieszczona poprzecznie pomiędzy silnikiem termicznym i elektrycznym, a kompaktowy akumulator – pod kabiną, co umożliwia elektryczny napęd tylnej osi przy jednoczesnym zachowaniu dużej ilości miejsca w kabinie i bagażniku.

Leave a Reply