Porsche wprowadza trzecią generację Cayenne. Ten model producenta sportowych aut ze Stuttgartu-Zuffenhausen debiutuje w zupełnie nowej odsłonie – łączącej jeszcze więcej typowych dla Porsche atutów z wyśmienitą praktycznością na co dzień. Jego mocne silniki turbo, nowa 8-stopniowa przekładnia Tiptronic S, nowe systemy podwozia, innowacyjna koncepcja obsługi i wyświetlania informacji oraz pełna łączność windują zarówno doznania sportowe, jak i poczucie komfortu na kolejny poziom. W chwili premiery do wyboru będą dwa nowo opracowane silniki o 6 cylindrach: 3-litrowa jednostka turbo w modelu Cayenne osiąga moc 250 kW (340 KM), o 29 kW (40 KM) wyższą niż w poprzedniku, a 2,9 litrowy motor V6 biturbo pod maską Cayenne S generuje moc 324 kW (440 KM) – co stanowi wzrost o 15 kW (20 KM). Nowe Cayenne S rozwija prędkość maksymalną 265 km/h, a z opcjonalnym pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 s.

Cayenne w dużej mierze bazuje na ikonie sportowych samochodów – modelu 911. Wizualnie udoskonalona, trzecia generacja SUV-a po raz pierwszy otrzymała mieszane ogumienie i tylną oś skrętną. Jeszcze lepsze właściwości jezdne na asfalcie zapewniają też montowany standardowo aktywny napęd na obie osie, układ Porsche 4D Chassis Control, trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne i elektroniczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Mimo znacznie bogatszego wyposażenia standardowego Cayenne waży nawet o 65 kg mniej od poprzednika, a przy tym zachowuje swoje znakomite walory terenowe.

Dynamiczny język designu: mocniejsze rysy, większe koła
Sportowy, precyzyjny, wyrazisty. Nowy, a jednocześnie znajomy. Design Cayenne został udoskonalony w stylu zgodnym z DNA Porsche. Powiększone wloty powietrza w przednim zderzaku zdecydowanie wskazują na lepsze osiągi. Nowe, horyzontalne krawędzie lamp sprawiają, że SUV już na postoju wydaje się szerszy i bardziej atletyczny. Z nadwoziem wydłużonym o 63 mm (do 4918 mm), niezmienionym rozstawem osi (2895 mm), szerokością równą 1983 mm (bez lusterek) i obniżoną o 9 mm linią dachu Cayenne sprawia jeszcze bardziej eleganckie, smukłe wrażenie niż poprzednik. Pojemność bagażnika wzrosła z 670 do 770 litrów. Koła mają o 1 cal większą średnicę, co w połączeniu z montowanymi po raz pierwszy szerszymi oponami tylnej osi podkreśla lepszą dynamikę jazdy. Przeprojektowane tylne lampy z przestrzennym wypełnieniem i smukłym pasem diod LED łączy charakterystyczne, trójwymiarowe logo Porsche.

Reflektory nowego Cayenne oferowane są w trzech wariantach koncepcji oświetlenia. Wszystkie egzemplarze standardowo otrzymują światła w technologii LED. Na życzenie dostępne są lampy z Porsche Dynamic Light System (PDLS) z licznymi trybami działania, takimi jak doświetlanie zakrętów lub tryb autostradowy. Topowy wariant dysponuje matrycowymi reflektorami LED z systemem PDLS Plus. 84 osobno aktywowane diody zapewniają w pełni zmienne kształt i intensywność wiązki światła. Oznacza to, że Cayenne oferuje teraz nowe funkcje, takie jak światła drogowe, które nie oślepiają podróżujących pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka, oraz adaptacyjną funkcję zapobiegania przed samooślepianiem światłem odbijanym przez tablice drogowe.

Premiera rynkowa: Cayenne i Cayenne S
Nowy SUV Porsche debiutuje w dwóch wariantach. Pierwszy z nich, Cayenne, ma 6 cylindrowy silnik turbo o pojemności 3 litrów, mocy 250 kW (340 KM) i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W efekcie już bazowy model zapewnia znakomite osiągi: od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,2 s (5,9 s z pakietem Sport Chrono). Prędkość maksymalna wynosi 245 km/h. Drugi wariant to model Cayenne S, napędzany 2,9-litrowym silnikiem V6 biturbo. I ta jednostka jest nową konstrukcją. Osiąga moc 324 kW (440 KM), o 15 kW (20 KM) więcej niż poprzednik, oraz 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h Cayenne S przyspiesza w zaledwie 5,2 s (z pakietem Sport Chrono: 4,9 s). Prędkość maksymalna wynosi 265 km/h.

Szybsze na drodze, jeszcze bardziej imponujące w wymagającym terenie: Tiptronic S oraz PTM
Jeszcze szerszy zakres możliwości Cayenne, zarówno w zakresie dynamiki, jak i komfortu, jest w istotnym stopniu zasługą nowej, 8-stopniowej przekładni Tiptronic S. Szybsza zmiana biegów oraz krótsze przełożenia niskich biegów zwiększają osiągi na asfalcie i poza nim. Z drugiej strony długie przełożenie 8. biegu zapewnia zoptymalizowane zużycie paliwa i zrelaksowaną jazdę.

Nawet w trudniejszym terenie Cayenne daje prawdziwą przyjemność z jazdy. Tryby off-roadowe ułatwiają kierowcy dobór ustawień właściwych dla danych warunków drogowych. Standardowo aktywowany jest program Onroad. Dla średnio trudnych warunków terenowych przewidziano cztery dodatkowe tryby: Mud (błoto), Gravel (żwir), Sand (piach) oraz Rocks (skały). Pracę napędu, podwozia i blokad dyferencjałów można dopasować do poszczególnych warunków. Za dystrybucję siły napędowej we wszystkich modelach Cayenne odpowiada aktywny napęd na obie osie. Moc pomiędzy przednimi a tylnymi kołami rozdziela inteligentny, w pełni zmienny układ Porsche Traction Management (PTM). Koncepcja jego montażu odgrywa kluczową rolę w uzyskaniu znakomitej dynamiki jazdy Porsche Cayenne. Równocześnie napęd spełnia wszystkie wymogi, jeśli chodzi o zapewnienie niezawodnej trakcji na nieutwardzonej nawierzchni.

Zobacz również:   [Relacja] Coventry Festival Of Motoring 2014

Śladem 911: lekkie podwozie z mieszanym ogumieniem
Nowe Cayenne w jedną konstrukcję łączy trzy koncepcje podwozia: samochodu sportowego, terenowego i turystycznego. Wymagało to opracowania nowego, lekkiego podwozia bazowego z wielowahaczową osią tylną oraz z przednią osią, w której konstrukcji rozdzielono funkcję nośną i resorującą. Typowym wyróżnikiem samochodu sportowego jest nowe, mieszane ogumienie z obręczami o średnicy przynajmniej 19 cali. Mieszany rozmiar opon pozwala zwiększyć stabilność i dynamikę jazdy w zakrętach. W opcji Porsche oferuje dla Cayenne koła o średnicy do 21 cali.

Nowe rozwiązania: tylna oś skrętna, pneumatyczne zawieszenie, stabilizacja przechyłów
Format ten stanowi optymalną podstawę dla zastosowania aktywnych systemów podwozia. Ich działanie analizuje i synchronizuje zintegrowany układ Porsche 4D Chassis Control, który działa w czasie rzeczywistym i w dalszym stopniu optymalizuje prowadzenie. Za wyjątkiem aktywnego tłumienia PASM (standardowego w Cayenne S) wszystkie pozostałe systemy podwozia to nowe rozwiązania. Po raz pierwszy Cayenne występuje z elektrycznie sterowaną tylną osią. System ten, sprawdzony zarówno w modelu 911, jak i Panamera, zwiększa zwinność na łukach oraz stabilność przy zmianie pasów podczas szybkiej jazdy. Efektem ubocznym jego zastosowania jest mniejsza średnica zawracania – co dodatkowo podnosi praktyczność SUV-a na co dzień.

Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z nową techniką trójkomorową znacznie zwiększa rozpiętość pomiędzy komfortowym tłumieniem nierówności a sportowym, sztywnym zestrojeniem. Tak jak wcześniej system pozwala regulować prześwit na potrzeby pokonania trudnego terenu. W przypadku opcjonalnego systemu stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) kierowcy ceniący dynamiczną jazdę skorzystają na przejściu z układu hydraulicznego na elektryczny. Zmianę tę umożliwiło zastosowanie 48-woltowej instalacji elektrycznej. Krótszy czas reakcji zapewnia jeszcze większą precyzję prowadzenia – i jeszcze większy komfort podczas spokojnej jazdy.

Światowa premiera: Porsche Surface Coated Brake z warstwą węglika wolframu
Dzięki wprowadzeniu hamulców Porsche Surface Coated Brake (PSCB) producent sportowych aut z Zuffenhausen po raz kolejny odgrywa pionierską rolę w rozwoju wysokowydajnych układów hamulcowych. Ta światowa nowość dostępna jest dla wszystkich modeli Cayenne i wykorzystuje żeliwne tarcze z warstwą węglika wolframu, która zwiększa wartości tarcia, a jednocześnie pozwala ograniczyć zużycie oraz pylenie hamulców. Zarezerwowany wyłącznie dla Porsche układ imponuje także pod względem wizualnym: w przypadku PSCB zaciski hamulcowe lakierowane są na biało, a powierzchnia tarcz po dotarciu zyskuje unikalny połysk. Hamulce PSBC dostępne są w połączeniu z kołami o średnicy 20 lub 21 cali. Topowym układem w ofercie pozostają ceramiczne hamulce PCCB.

Nowy pakiet Sport Chrono z PSM Sport
Nowe Cayenne oferuje jeszcze większy potencjał sportowych osiągów. Na potrzeby nowej generacji Porsche przeprojektowało pakiet Sport Chrono, opierając się przy tym na modelu samochodu sportowego – czego widocznym przejawem jest przełącznik Mode na kierownicy. Poza trybami jazdy Normal, Sport i Sport Plus kierowca ma do wyboru indywidualny program pozwalający osobno konfigurować charakterystykę poszczególnych zespołów pojazdu. Po wciśnięciu umieszczonego pośrodku przycisku Sport Response aktywowane są charakterystyki silnika i przekładni skalibrowane pod kątem uzyskania maksymalnych osiągów. Pakiet Sport Chrono obejmuje też osobny tryb PSM Sport, w którym kierowca może w pełni wykorzystać dynamikę jazdy nowego Cayenne.

Niższa masa własna to niższe zużycie paliwa i więcej przyjemności z jazdy
Sportowe samochody muszą być lekkie. Śladem modeli 911 i Panamera nadwozie nowego Cayenne wykorzystuje inteligentne połączenie lekkich stopów i stali. Karoseria została w całości wykonana z aluminium. Także podłoga kabiny, przednia sekcja nadwozia oraz niemal wszystkie elementy podwozia wykonano z lekkich stopów. Jedną z innowacji jest wprowadzenie litowo-żelazowego akumulatora rozruchowego, który w stosunku do poprzednika pozwolił obniżyć masę własną pojazdu o 10 kg. W rezultacie Cayenne bez obciążenia waży 1985 kg, o 55 kg mniej niż dotąd – i to pomimo znacznie bogatszego wyposażenia seryjnego, obejmującego teraz moduł telefonii LTE z hotspotem WiFi, usługi Porsche Connect czy antycypacyjną ochronę pieszych.

Dodaj komentarz