8 Czerwca 2016 r. firma Ford of Europe zaprezentowała nowy model KA+, który oferuje przestronne wnętrze, doskonałą wydajność paliwową oraz dynamiczne właściwości jezdne, dające dużą radość z jazdy.
Ford KA+ zajmuje miejsce obok bestsellerowego modelu Fiesta* w gamie niewielkich aut Forda, oferując europejskim klientom styl, wysoką jakość wykonania oraz bogate wyposażenie.
„W całej swojej historii Ford często oferował niewielkie, przystępne cenowo auta, które były praktyczne, ekonomiczne i dawały dużą radość z jazdy,” powiedział Jim Farley, wiceprezes wykonawczy i prezes, Europa, Środkowy Wschód i Afryka, Ford Motor Company. „Ford KA+ kontynuuje tę tradycję.”
Duża ilość miejsca dla pięciu osób
Nowy Ford KA+ jest 5-drzwiowym hatchbackiem zbudowanym w oparciu o opracowaną przez Forda globalną platformę przeznaczoną dla niewielkich aut. Nadwozie mierzy niespełna 4 metry długości, a wnętrze bez trudu pomieści pięcioro pasażerów. Zamówienia na ten model od europejskich klientów będą przyjmowane od lipca, a pierwsze dostawy rozpoczną się jeszcze w tym roku w późniejszym terminie.
Ford KA+ jest nieznacznie krótszy od Fiesty, a jednocześnie o 29 milimetrów od niej wyższy, co pozwoliło inżynierom stworzyć optymalnie rozplanowany przedział pasażerski z dużą ilością miejsca nad głową z przodu oraz największą w klasie ilością miejsca na nogi z tyłu.
Co więcej, Ford KA+ jest bardzo praktyczny w codziennej eksploatacji, co zawdzięcza m.in. bagażnikowi o pojemności 270 litrów – w którym z powodzeniem zmieszczą się dwie duże walizki – tylnym siedzeniom składanym w proporcji 60/40 oraz aż 21 schowkom rozlokowanym w całej kabinie pasażerskiej.
Pasażerowie mogą też skorzystać ze stacji dokującej MyFord Dock umieszczonej w konsoli środkowej, która pozwala na zamocowanie i naładowanie przenośnych urządzeń, jak telefony komórkowe czy systemy nawigacji satelitarnej. Oprócz tego w przednich drzwiach znalazły się schowki zdolne pomieścić butelkę o pojemności 1 litra, butelkę o pojemności 0,6 litra oraz małą parasolkę. Na krańcu deski rozdzielczej umieszczono także ukryty schowek na cenne przedmioty, który można otworzyć jedynie po otwarciu drzwi kierowcy.
W stylowym nadwoziu o doskonałych proporcjach, zaprojektowanym z uwzględnieniem najnowszych trendów designerskich Forda, znalazła się charakterystyczna, trapezoidalna osłona chłodnicy, którą uzupełniają reflektory o wydłużonych krawędziach. Wszystkie odmiany Forda KA+ wyróżniają się chromowanymi wykończeniami osłony chłodnicy, a także zderzakami, klamkami drzwi i lusterkami zewnętrznymi polakierowanymi w kolorze nadwozia.
Wnętrze ozdabia atrakcyjne wykończenie deski rozdzielczej, kontrastujące z nowoczesnymi, odpornymi na zużycie materiałami tapicerskimi oferowanymi w stylowym, grafitowym kolorze. Całość uzupełniają eleganckie chromowane akcenty dekoracyjne umieszczone w strategicznych miejscach, jak klamki wewnętrzne drzwi, pokrętła w konsoli centralnej czy dysze nawiewów.
Dynamiczna i ekonomiczna jednostka napędowa
W nowym Fordzie KA+ oferowana jest uproszczona gama silnikowa stworzona w oparciu o nową, wydajną jednostkę benzynową 1,2 litra Duratec, oferującą europejskim klientom najlepszy stosunek ceny do osiągów. Silnik 1,2 litra dostępny w wersjach o mocy 70 i 85 KM wywodzi się z tej samej rodziny, co konstrukcja 1,25 litra montowana w Fordzie Fiesta i wykorzystuje system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków (Ti-VCT), który gwarantuje dobre osiągi, niskie spalanie oraz wysoką wydajność ekologiczną.
W połączeniu z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, jednostka 1,2 litra generuje odpowiedni moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów, oferując płynne i dynamiczne osiągi, dzięki którym model ten daje radość z jazdy zarówno w mieście, jak i w trasie.
Niskie zużycie paliwa to zasługa optymalnej kalibracji silnika, a także zastosowania oleju silnikowego o właściwościach zmniejszających tarcie wewnętrzne oraz systemu odzyskiwania energii, który oszczędza paliwo poprzez utrzymywanie odpowiedniego poziomu naładowania akumulatora, przechwytując „darmową” energię elektryczną w momencie, gdy auto hamuje lub swobodnie się toczy.
Do uzyskania wysokiej wydajności paliwowej przyczyniają się również opony o ograniczonych oporach toczenia, a także elementy aerodynamiczne, jak zoptymalizowana nakładka przedniego zderzaka czy otwory w osłonie chłodnicy. Obie wersje silnikowe emitują 114 g/km CO2 i zużywają średnio 4,9 l/100 km.
Na niektórych rynkach dostępny jest też wariant o mocy 85 KM, który dzięki wydłużeniu końcowego przełożenia i zmodyfikowanym nastawom emituje zaledwie 110 g/km CO2.
Zwrotny, dynamiczny i komfortowy
Zgodnie z oczekiwaniami europejskich klientów, nowy Ford KA+ oferuje wysoką zwrotność i dynamiczne właściwości jezdne, dające radość z eksploatacji.
W celu uzyskania wysokiej dynamiki jazdy, Ford KA+ został wyposażony w zawieszenie o odpowiedniej specyfikacji, obejmujące specjalnie opracowane elementy, jak układ kierowniczy, sprężyny i amortyzatory, przedni drążek stabilizatora, tylną belkę skrętną, specjalne opony, a także przeprojektowaną przednią ramę pomocniczą i nowe mocowania silnika.
Model ten poddano również intensywnym pracom związanym z zapewnieniem pasażerom komfortu w typowych europejskich warunkach jazdy, co wiąże się bezpośrednio ze zminimalizowaniem szumów wiatru oraz hałasów dochodzących do kabiny z nawierzchni i z komory silnika.
Co więcej, inżynierowie Forda przeprowadzili intensywne testy modelu KA+ w europejskim ośrodku badawczym Forda w Lommel w Belgii, a także testy w rzeczywistych warunkach na drogach Europy, tworząc samochód wyróżniający się komfortowymi i dynamicznymi właściwościami jezdnymi.
Bogate wyposażenie standardowe i dwie wersje do wyboru
Klienci mogą wybrać jedną z dwóch wersji wyposażeniowych modelu KA+: standardowy model o mocy 70 KM oraz odmianę 85-konną, która oferuje:
- Klimatyzację manualną,
- Opracowany przez Forda system multimedialny SYNC z układem AppLink, który umożliwia głosowe sterowanie wieloma aplikacjami na smartfona,
- System inteligentnego kluczyka MyKey, który pozwala na zaprogramowanie maksymalnej dozwolonej prędkości jazdy i maksymalnego poziomu głośności zestawu audio, a także uniemożliwia dezaktywację systemów bezpieczeństwa. MyKey to idealne rozwiązanie dla rodziców, którzy pozwalają swoim niedoświadczonym dzieciom jeździć swoim samochodem.
Wszystkie wersje KA+ oferują bogate wyposażenie standardowe, w tym elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka zewnętrzne, centralny zamek z pilotem, system bezpieczeństwa z sześcioma poduszkami powietrznymi, układ ESC z systemem Hill Start Assist, ogranicznik prędkości Speed Limiter oraz system Ford Easy Fuel.
Dla nabywców wersji z silnikiem o mocy 85 KM przewidziano szereg dodatkowych opcji, jak klimatyzacja automatyczna, skórzana kierownica, tempomat, podgrzewane przednie fotele, system audio DAB, tylne czujniki parkowania, elektrycznie sterowane tylne szyby, podgrzewane i elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, przyciemniane szyby oraz 15-calowe obręcze aluminiowe.
„Wybór samochodu kompaktowego nie powinien wiązać się z kompromisami,” powiedział Darren Palmer, dyrektor ds. niewielkich samochodów, Ford of Europe. „Nasz nowy Ford KA+ utrzymuje wysokie standardy wyznaczone przez modele Fiesta, B-MAX i EcoSport, oferując stylowe rozwiązania, przestronne wnętrze, zaawansowane technologie i wysoki komfort, jakiego oczekują klienci z Europy.”
Podstawowe dane techniczne
Silnik | Rzędowy, czterocylindrowy, benzynowy, pojemność 1196 cm3, niezależne sterowanie fazami dla obu wałków rozrządu (Ti-VCT), czystość spalin zgodna z Euro 6 | |
Maks. moc: 70 KM (52 kW) przy 6000 obr/min |
Maks. moc: 85 KM (63 kW) przy 6300 obr/min |
|
Maks. moment obrotowy: 105 Nm przy 4000 obr/min |
Maks. moment obrotowy: 112 Nm przy 4000 obr/min |
|
Układ napędowy | napęd kół przednich, 5-biegowa przekładnia manualna | |
Zawieszenie kół | Przód – niezależne na kolumnach MacPherson, sprężyny śrubowe i stabilizator przechyłów | |
Tył – Częściowo niezależne z belką skrętną, sprężyny śrubowe I amortyzatory | ||
Układ kierowniczy | Zębatkowy ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS) | |
Hamulce | Przód – tarcze wentylowane 258 x 23 mm; Tył – bębny 200 x 30 mm | |
Obręcze kół i opony | 15-calowe obręcze stalowe (opcjonalnie z lekkich stopów), opony 195/55 R 15 |
Wymiary i masy
Wymiary pojazdu | Długość całkowita (mm) | Szerokość całkowita (mm) | Wysokość całkowita (mm) | Rozstaw osi(mm) | Pojemność bagażnika (litrów) |
hatchback 5-drzwiowy | 3929 | 1695 (bez lusterek) |
1524 | 2489 | 270 (w tym 13 litrów w schowku pod podłogą) |
Minimalna masa własna
|
1009 kg (najlżejsza wersja, bez kierowcy, pełny poziom płynów, 90% zbiornika paliwa, bez uwzględnienia tolerancji i wyposażenia opcjonalnego) |
Zużycie paliwa, osiągi, emisja spalin
Zużycie paliwa l/100 km | OsiągiØ | |||||
Emisja CO2 (g/km)ØØ | Cykl miejski | Cykl pozamiejski | Zużycie średnie | Prędkość maksymalna km/h | 0-100 km/h sekund |
|
hatchback 5-drzwiowy | ||||||
1.2 Ti-VCT, benzynowy 70 KM | 114 | 6,5 | 3.9 | 4.9 | 161 | 16 |
1.2 Ti-VCT benzynowy 85 KM | 114 | 6,5 | 3.9 | 4.9 | 168 | 13,6 |
1.2 Ti-VCT benzynowy 85 KM ECO | 110 | 6,3 | 3,9 | 4,8 | 166 | 13,9 |