Cabriolet to szósty wariant obecnej Klasy S – i pierwszy luksusowy, czteroosobowy kabriolet Mercedes-Benz od 1971 roku. Zmysłowy, ekskluzywny design łączy on z najnowocześniejszą technologią oraz kompleksową koncepcją wentylacji i ochrony przed wiatrem, obejmującą inteligentną klimatyzację dla kabrioletów. Światowa premiera modelu odbędzie się 15 września, w dniu inauguracji targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Na wystawie zadebiutuje również kolejny samochód marzeń Mercedes-AMG – S 63 4MATIC Cabriolet. Jego 5,5-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 430 kW (585 KM) i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego współpracuje ze sportowym napędem na obie osie 4MATIC i pozwala na sprint do „setki” w 3,9 s.
„Po 44 latach miłośnikom Mercedesa po raz kolejny możemy zaoferować otwartą »eskę«. Nowa Klasa S Cabriolet symbolizuje nasze zamiłowanie do ponadczasowej, ekskluzywnej mobilności – zamiłowanie, które dzielimy z naszymi klientami” – podkreśla Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za sprzedaż osobowych Mercedesów.
Nowa Klasa S Cabriolet jest wyjątkowo sztywna. Innowacyjne rozwiązania, takie jak przegroda bagażnika wykonana z aluminium i magnezu czy aluminiowa podłoga w tylnej części pojazdu obniżają masę jego nadwozia do poziomu Klasy S Coupé. Standardowy, montowany za tylnymi zagłówkami system ochrony w razie dachowania po raz pierwszy zaopatrzono w pirotechnicznie uruchamiane siłowniki – za wysunięcie pałąków przeciwkapotażowych odpowiada teraz generator gazu.
„W ciągu dwóch lat od premiery limuzyny gama Klasy S jest w pełni kompletna. Nigdy wcześniej w klasie luksusowych aut nie oferowaliśmy aż sześciu modeli – i nigdy wcześniej nie osiągaliśmy takiego sukcesu” – mówi prof. Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój osobowych Mercedesów. „Klasa S wyznacza globalne wzorce w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i komfortu”.
Inżynierowie Mercedes-Benz zapragnęli stworzyć najbardziej komfortowy kabriolet na świecie. I jeśli wziąć pod uwagę udoskonalony automatyczny system ochrony przed wiatrem AIRCAP, ogrzewanie okolic karku AIRSCARF, ogrzewanie wszystkich foteli, podgrzewane podłokietniki czy inteligentną klimatyzację – udało im się. W przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań, układ wentylacji jest tu sterowany całkowicie automatycznie. Oznacza to, że kierowca nie musi wybierać trybu dla otwartego lub zamkniętego dachu ani ustawiać temperatury zależnie od warunków jazdy.
Wyjątkowa dbałość o szczegóły da się zauważyć także po otwarciu pokrywy bagażnika: poszycie dachu chowa się w wydzielonej części przestrzeni bagażowej, oddzielonej od reszty elektrycznie sterowaną zasłoną. Rozkłada się ona automatycznie podczas otwierania dachu. W rezultacie kierowca nie musi już zatrzymywać się i robić tego ręcznie. Co istotne, osłona nie zostanie rozłożona, jeśli czujnik wykryje, że w jej zasięgu zostały ustawione jakieś przedmioty. Po zamknięciu dachu można ją złożyć w celu zwiększenia objętości przestrzeni bagażowej – służy do tego przycisk w wewnętrznej okładzinie tylnej pokrywy.
Dodatkowe udogodnienie stanowi elektrohydrauliczne, zdalne zamykanie bagażnika oraz otwór załadunkowy między kabiną a przestrzenią bagażową. Oba elementy należą do wyposażenia seryjnego.
Design: dynamiczny profil, najwyższa klasa
„Zmysłowy styl sprawia, że nasza nowa Klasa S Cabriolet należy do najpiękniejszych i najbardziej ekskluzywnych wydań w historii tego modelu” – mówi Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „To ucieleśnienie nowoczesnego luksusu w szczególnej formie, wyraz nieodłącznej przewagi Klasy S i jej nowatorstwa”.
Naczelnym elementem przedniego pasa jest czarny wlot powietrza z diamentowym wykończeniem, gwiazdą Mercedesa i pojedynczą, srebrną listwą z chromowanymi akcentami. Zderzak z szerokimi wlotami powietrza oraz maska z dwoma masywnymi wybrzuszeniami uwalniają wrodzoną pewność siebie Klasy S, a jej olśniewającą elegancję podkreślają opcjonalne, inteligentne reflektory diodowe (LED Intelligent Light System) z kryształami Swarovskiego dla kierunkowskazów i świateł do jazdy dziennej.
Po zamknięciu dachu profil nowego kabrioletu nie różni się od dynamicznego coupé – ma znakomite proporcje, wysoko poprowadzoną linię szyb, głębokie przetłoczenie biegnące aż po tylne nadkole i w pełni chowane boczne okna. Wielowarstwowy, napięty miękki dach ze szklaną tylną szybą uzupełnia elegancką, trójbryłową sylwetkę. Poszycie dostępne jest w czterech odcieniach: czarnym, ciemnoniebieskim, beżowym i ciemnoczerwonym.
Dach można otwierać lub zamykać zdalnie, przyciskiem na pilocie, lub przełącznikiem na konsoli środkowej. Operacja zajmuje około 20 sekund i jest możliwa podczas jazdy z prędkością do 60 km/h. Miękkie poszycie chowa się w automatycznie rozkładanym schowku w bagażniku.
Nowo opracowany dach konstrukcji Mercedes-Benz wykorzystuje ramiona napinające, które podczas rozkładania podnoszą się ponad środkowy martwy punkt i w ten sposób napinają poszycie (tzw. overcentering). W rezultacie udało się uniknąć zbędnych elementów zamykających na pokrywie dachu, zachowując w pełni harmonijny wygląd Klasy S Cabriolet.
Tylny pas z płaskimi, diodowymi lampami i muskularnymi błotnikami poszerza optycznie karoserię samochodu. Pokrywę miękkiego dachu otacza elegancka, chromowana listwa, a sportowe cechy kabrioletu podkreśla dół zderzaka wyprofilowany na kształt dyfuzora i dwie chromowane końcówki układu wydechowego. Ruchoma gwiazda Mercedesa spełnia tu kilka funkcji: służy jako klamka do otwierania pokrywy bagażnika oraz pokrywa dla kamery cofania lub 360° (opcja).
Kabina Klasy S Cabriolet łączy sportowy design z najwyższej próby materiałami – i roztacza wyjątkowo elegancką atmosferę, która po otwarciu dachu nieco przywodzi na myśl pokład jachtu. Z ekskluzywnym charakterem pojazdu korespondują starannie dobrane kolory i okładziny, jakość montażu wzorowana na wysokiej klasy ręcznym rzemiośle oraz instrumenty wykonane z prawdziwego metalu lub w chromowanej oprawie. Nabywcy dysponują szerokim zakresem indywidualizacji: mają do wyboru tapicerkę ze skóry, skóry nappa i skóry nappa designo Exclusive plus sześć różnych koncepcji kolorystycznych wnętrza, w tym marynistyczny odcień niebieskiego oraz tonację porcelanową.
Wzorcowo niski dźwięk opływającego wiatru
Mercedes-Benz, mistrz świata w dziedzinie aerodynamiki, ustanawia kolejny wzorzec – nowa Klasa S Cabriolet ma najniższy w segmencie współczynnik oporu powietrza Cd = 0,29. Doskonałe charakterystyki przepływu powietrza to m.in. zasługa rozległych osłon podwozia pod komorą silnikową, kabiną pasażerską i tylną osią, zoptymalizowany spojlerów kół oraz aerodynamicznie ukształtowanych lusterek bocznych.
Jako bratni model Klasy S Coupé, wyróżniającej się najcichszym wnętrzem wśród seryjny aut, kabriolet zapewnia wyśmienity komfort akustyczny. Jego dach składa się z trzech warstw. Zewnętrzną, chroniącą przed wodą, wykonano z butylu, a nie ze stosowanego wcześniej neoprenu. Efekt – niższy poziom hałasu. Zadanie skutecznego wyciszenia kabiny mają też udoskonalone maty tapicerskie i zoptymalizowana pod kątek akustyki podsufitka. Dzięki warstwie izolacyjnej eleganckiej sylwetki Klasy S Cabriolet nie zakłócają widoczne z zewnątrz pałąki dachu.
Także zabiegi dotyczące nadwozia, koncepcja uszczelnienia drzwi i podwójne szyby przyczyniają się do obniżenia hałasu opływającego powietrza. Ponadto, specjaliści z dziedziny aerodynamiki wiele uwagi poświęcili eliminacji podmuchów wiatru podczas jazdy z otwartym dachem. Opcjonalnie nowa Klasa S Cabriolet oferowana jest z automatycznym systemem ochrony przed wiatrem AIRCAP. W celu ograniczenia turbulencji można go uruchomić za naciśnięciem przycisku. AIRCAP składa się z dwóch elementów: wbudowanego w ramę szyby deflektora z siatką, który wysuwa się o 7 cm, oraz rozkładanej osłony przeciwwiatrowej z wykończeniem ze stali nierdzewnej, umieszczonej za tylnymi siedzeniami. Deflektor wiatru lakierowany jest w kolorze nadwozia. Ponadto, przy dolnej krawędzi osłony chłodnicy zastosowano innowacyjne żebrowanie dyfuzora, które dzięki generowaniu specyficznych turbulencji również ogranicza hałas powodowany przez szumy wiatru.
Kolejna opcja to AIRSCARF – „powietrzny szal”, umożliwiający komfortową jazdę kabrioletem nawet przy niskich temperaturach powietrza. Ten opatentowany system doprowadza ciepłe powietrze do okolic głowy i szyi podróżujących przez otwory wentylacyjne w zagłówkach.
THERMOTRONIC: inteligentna klimatyzacja
Wraz z nową otwartą Klasą S debiutuje wyjątkowo przyjazna w obsłudze, inteligentna klimatyzacja, która w przyszłości zapewni idealny komfort klimatyczny podróżujących we wszystkich kabrioletach spod znaku trójramiennej gwiazdy. Specjalnie w tym celu eksperci Mercedesa z dziedziny wentylacji opracowali nowe oprogramowanie, sprawdzone podczas rygorystycznych testów na stanowiskach pomiarowych (symulacje układów sterowania w pętli – Hardware-in-the-Loop), w tunelu klimatycznym oraz w trakcie jazd testowych.
W przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań, klimatyzacja jest tu sterowana całkowicie automatycznie. Oznacza to, że kierowca nie musi zależnie od pozycji dachu zmieniać trybu jej działania ani temperatury powietrza. Funkcja zazębienia sprawia, że przejście między ustawieniami dla otwartego i zamkniętego dachu odbywa się praktycznie niezauważalnie. Kabriolet korzysta z wyrafinowanej koncepcji sterowania klimatyzacją z Klasy S, która pozwala np. na automatyczną kontrolę strumienia powietrza osobno dla każdego otworu wentylacyjnego w kabinie.
Jednostka sterująca wentylacją komunikuje się z szeregiem podzespołów pojazdu. Łącznie, o maksymalny komfort klimatyczny podróżujących dba 12 czujników oraz 18 siłowników. Poza temperaturą na zewnątrz i wewnątrz czujniki monitorują również stopień nasłonecznienia oraz jakość powietrza z zewnątrz i poziom jego zanieczyszczenia szkodliwymi gazami. Aby skutecznie zapobiegać parowaniu szyb, czujnik punktu rosy mierzy wilgotność bezwzględną na przednie szybie. Dwa czujniki nasłonecznienia – w desce rozdzielczej oraz w tylnej półce – dbają o to, by w przypadku zmiany intensywności promieniowania słonecznego siła i temperatura nadmuchu zostały odpowiednio szybko dostosowane do wybranych ustawień.
Standardowa klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC ma dwie strefy i trzy tryby działania (rozproszony, średni i skoncentrowany). Kierowca i pasażer z przodu mogą osobno zmieniać temperaturę nadmuchu oraz jego siłę i sposób dystrybucji, a także wybrać jedno z pięciu ustawień temperatury powietrza docierającego do nóg. Pozycja dachu wpływa na temperaturę i dystrybucję powietrza oraz działanie dmuchawy.
Jeszcze przytulniejsze warunki podróży zapewnia opcjonalnie dostępny pakiet Warmth Comfort. Poza podgrzewanymi fotelami obejmuje on podgrzewane podłokietniki na drzwiach i w tunelu środkowym oraz podgrzewaną kierownicę. Kierowca i pasażer z przodu za naciśnięciem przycisku mają do wyboru trzy stopnie intensywności ogrzewania. Dostępny jest też pakiet AIR-BALANCE, wyposażony w rozpylacz perfum, jonizator oraz dodatkowo oczyszczający powietrze filtr z węglem aktywnym. Nowością jest tu zarezerwowany wyłącznie dla kabrioletu zapach PACIFIC MOOD.
Napęd, zawieszenie, aktywne bezpieczeństwo: pełnoprawny członek rodziny Klasy S
4,7-litrowy silnik V8 biturbo pod maską S 500 Cabriolet osiąga moc 335 kW (455 KM) oraz 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępne już od 1800 obr./min. Średnie zużycie modelu w cyklu NEDC wynos 8,5 l/100 km (ekwiwalent emisji CO2 na poziomie 199 g/km). Innowacyjna, 9-biegowa skrzynia automatyczna 9G-TRONIC wspiera zarówno dynamiczny, jak i oszczędny styl jazdy.
Klasa S Cabriolet jest standardowo zaopatrzona w półaktywne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC ze zmienną kontrolą tłumienia, łączące najwyższy komfort jazdy z maksymalną stabilnością w czasie dynamicznej jazdy. Zależnie od preferencji, kierowca ma do wyboru tryb sportowy lub zorientowany na komfort. Czterowahaczowa przednia oś imponuje precyzją prowadzenia i wysokim poziomem resorowania.
Podobnie jak limuzyna i coupé, nowy kabriolet oferuje szereg nowych systemów wspomagających zwiększających komfort i bezpieczeństwo podróży. Gama systemów z rodziny Intelligent Drive obejmuje PRE-SAFE® Brake z funkcją rozpoznawania przechodniów, aktywny tempomat DISTRONIC PLUS z pilotem jazdy półautonomicznej, Brake Assist BAS PLUS z asystentem skrzyżowań, system monitorowania pasa ruchu Active Lane Keeping Assist, aktywne światła drogowe Adaptive Highbeam Assist Plus oraz system noktowizyjny Night View Assist Plus. Standardowy układ COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS poza ostrzeganiem o zbyt małym dystansie od poprzedzającego auta i zagrożeniu zderzeniem (chroni przed kolizjami już od prędkości 7 km/h) ma dodatkową funkcję. Jeśli ryzyko kolizji rośnie, może on samodzielnie przeprowadzić autonomiczne hamowanie z prędkości przekraczającej 100 km/h i znacznie ograniczyć skutki uderzenia w hamujący lub wolniej poruszający się pojazd. Do około 50 km/h system hamuje przed samochodami stojącymi w miejscu, a do około 40 km/h pozwala całkowicie uniknąć wypadku.
Dodatkowe funkcje zyskał też system prewencyjnej ochrony podróżujących PRE-SAFE®, który teraz nazywa się PRE-SAFE® PLUS. Może on zidentyfikować zagrożenie uderzeniem w tył przez inny pojazd i ostrzec go, uruchamiając światła awaryjne w trybie migania z dużą częstotliwością. Gdy ryzyko kolizji narasta, może również „zablokować” hamulce stojącego samochodu i aktywować napinacze pasów. Środki te pozwalają zmniejszyć ryzyko urazów kręgosłupa poprzez ograniczenie szarpnięcia do przodu w czasie zderzenia.
Inteligentna lekka konstrukcja: niezwykła sztywność, niespotykana lekkość
Nadwozie nowej Klasy S Cabriolet (długość/szerokość/wysokość: 5027/1899/1417 mm) w 60% bazuje na wersji Coupé. Kompletnie nowa jest tylna podłoga, po raz pierwszy wykonana z aluminium. W rezultacie powierzchniowy udział tego materiału w inteligentnej konstrukcji nadwozia przekracza 50%.
Wśród nowości szczególną uwagę zwracają podłużnice z odlewanego aluminium, bazujące na technologii stosowanej w aktualnym SL-u. Produkuje się z je wykorzystaniem rdzenia piaskowego, jako zamknięte, wydrążone w środku korpusy. Takie rozwiązanie pozwala na integrację podłużnicy z innymi elementami, a jednocześnie umożliwia różnicowanie grubości jej ścianek i optymalizację masy.
W celu uzyskania wysokich parametrów funkcjonalnych w zakresie hałasu, wibracji, trwałości i odporności na zderzenia, wnęka wielofunkcyjna (poprzednio: wnęka na koło zapasowe) została wspawana w nadwozie.
Kolejną wartą odnotowania nowością jest przegroda za tylnymi siedzeniami – służy ona do wzmocnienia nadwozia, a jednocześnie stanowi element mocujący dla pirotechnicznie wysuwanych pałąków przeciwkapotażowych i zawiera otwór umożliwiający przewożenie dłuższych przedmiotów. Dwa panele usztywniające w postaci płyty z magnezu i pokrywy z profili aluminiowych zapewniają jej wysoką sztywność. Ponieważ profile aluminiowe mają charakterystyczny kształt, projektanci nazywają przegrodę „bramką hokejową”. Przymocowano ją do ścian bocznych za pomocą dwóch dodatkowych, dużych odlewów aluminiowych. Aby zapewnić nienaganny poziom sztywności, liczne wzmocnienia zastosowano również w podłodze.
W rezultacie inżynierowie Mercedes-Benz zdołali osiągnąć dwa zasadniczo sprzeczne cele: w zakresie sztywności skrętnej Klasa S Cabriolet osiąga wartości na poziomie ostatniej generacji Klasy CL, podczas gdy wagę jej nadwozia udało się utrzymać na poziomie obecnej Klasy S Coupé. Do elementów obniżających masę własną należy pochłaniacz drgań, który pompę hydrauliczną miękkiego dachu wykorzystuje jako dodatkowe obciążenie. To pomysłowe rozwiązanie pozwoliło zaoszczędzić około 7 kg.
Standardowy system ochrony w razie dachowania: całkowicie pirotechniczny
Po wykryciu zbliżającego się zagrożenia dachowaniem sterownik poduszek powietrznych przekazuje sygnał do systemu ochrony. Ten natychmiast wysuwa pałąki za tylnymi zagłówkami. Nie odbywa się to za pomocą sprężyn, ale – po raz pierwszy w Mercedesie – przy użyciu środków pirotechnicznych (generator gazu). To efekt zastosowania nowoczesnych, praktycznie bezbłędnych czujników przyspieszenia kątowego w miejsce stosowanych wcześniej czujników kąta pochylenia. Aby zachować wysoką jakość designu Klasy S Cabriolet, w osłonach tuż za tylnymi zagłówkami nie ma zbędnych, zaburzających estetykę szczelin.
Dziedzictwo: poszukiwany samochód marzeń z lat 60.
Nowa Klasa S Cabriolet kontynuuje długą, wspaniałą tradycję luksusowych kabrioletów Mercedesa. Już w latach 20. ubiegłego stulecia producent ze Stuttgartu łączył przyjemność z jazdy pod gołym niebem z komfortem i bezpieczeństwem limuzyny. Od czasów powojennych kolejne topowe modele Mercedes-Benz były dostępne również jako szczególnie ekskluzywne warianty z otwartymi nadwoziami – począwszy od 170 S (W 136) z 1949 roku, 220 (W 187) z 1951 roku oraz 300 S (W 188) z roku 1952. Po kabrioletach z rodziny „Pontonów” – 220 S (W 180) i 220 SE (W 128), produkowanych w latach 1956-1960 – zaprezentowano otwarty model 220 SE Cabriolet z typoszeregu 111. To wyjątkowo elegancki, czteroosobowy kabriolet, którego design do dziś uchodzi za ponadczasowy.
W ciągu kolejnych 10 lat produkcji Mercedes-Benz oferował pięć różnych wersji tej serii: 220 SE, 250 SE, 300 SE (W 112), 280 SE oraz wprowadzona później topowa odmiana 280 SE 3.5 z silnikiem V8. Łącznie, w fabryce w Sindelfingen wyprodukowano 7013 egzemplarzy modelu. Od tamtej pory nie doczekał się on następcy – tradycję luksusowych otwartych Mercedesów pielęgnowała później nowa, dwuosobowa seria 107 oraz jej następcy z rodziny SL.
Kabriolety Mercedes-Benz należą dzisiaj do najbardziej poszukiwanych klasycznych samochodów – i odzwierciedlają to ich rosnące ceny. Według amerykańskiej firmy Hagerty, specjalizującej się w wycenie pojazdów zabytkowych, otwarty 280 SE 3.5 z ostatniego roku produkcji – 1971 – w stanie zasługującym na notę 2 kosztuje około 290 tys. dolarów. Jeszcze 10 lat temu było to 115 tys. dolarów. A wspomniana suma wcale nie należy do rekordowych: przykładowo, doskonale zachowany egzemplarz tego modelu na sierpniowej aukcji RM Auctions zmienił właściciela za 429 tys. dolarów.
Ostatni 6-cylindrowy model 280 SE (1969) w tej samej kondycji jest dziś wyceniany przez Hagerty na około 75 tys. dolarów – o 30 tys. więcej niż 10 lat temu. Cenę wczesnego 220 SE szacuje się na około 84 tys. dolarów.