139139_volvo_v40 kopia

Już od kwietnia Volvo zrezygnuje z dwóch ostatnich silników kupowanych od innych firm. W ofercie producenta będą wyłącznie jednostki napędowe własnej konstrukcji. Największe zmiany dotyczą silników D2 i T3 o pojemności 1,6 litra, które zostaną zastąpione nowymi silnikami z rodziny Drive-E: bardziej wydajnymi i oszczędniejszymi.

To koniec ponad trzydziestoletniej strategii stosowania przez Volvo silników innych producentów. Przez lata pod maską tych szwedzkich aut przewinęły się jednostki napędowe m.in. Volkswagena, Renault, PSA i Forda. Teraz Volvo wkracza w finalny etap technologicznego uniezależnienia się. Dotychczasowe silniki D2 konstrukcji koncernu PSA oraz T2, T3 i T4 opracowane we współpracy z koncernem Ford zostaną zastąpione szwedzkimi konstrukcjami Drive-E. Od tej pory wszystkie silniki montowane w autach tej marki, będą opracowane wewnętrznie przez dział badawczo-rozwojowy firmy i dedykowane jedynie dla nich. Nowe jednostki napędowe zagwarantują samochodom znacznie lepszą dynamikę, mimo tej samej mocy, a do tego zużywają mniej paliwa.

139133_volvo_v40 kopia

Trzy cylindry – nie tym razem

Zakład w Skovde będzie dostarczał silniki dwóm europejskim fabrykom Volvo: w Goeteborgu i belgijskiej Gandawie. Przestawienie się firmy na silniki własnej konstrukcji przyspieszy proces produkcji, uprości logistykę i obniży koszty funkcjonowania firmy. Konstruktorzy postawili sobie ambitne zadanie, aby każdy nowy silnik przy tej samej mocy, gwarantował znacznie lepsze osiągi. Obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 od lat jest dla Volvo priorytetem, więc poprawa w tym zakresie jest w przypadku tej marki czymś niemal oczywistym. Co ciekawe, dwa z nowych silników Volvo mają większą pojemność skokową niż dotąd. Nie ma też silników trzycylindrowych, które pojawią się w ofercie najwcześniej za 3 lata.

33689_volvo_xc60 kopia

Nowy D2 – parametry podobne, dużo lepsze osiągi

Dotychczasowy silnik D2 miał pojemność 1.6 litra, osiągał moc 115 KM i maksymalny moment obrotowy 270 Nm. W nowym silniku D2 na pozór zmieniło się niewiele. Na przekór trendowi downsizingu pojemność wzrosła do dwóch litrów, moc zwiększono do 120 KM, a wartość momentu obrotowego do 280 Nm. Różnice widać najlepiej na przykładzie osiągów modelu V40. Z nowym silnikiem D2 potrzebuje jedynie 10,5 s do osiągnięcia prędkości 100 km/h zamiast 11,9 s, jakie oferował poprzednik. Poprawie uległy również parametry emisji spalin. Nowe 4-cylindrowe jednostki dostępne są w Volvo V40 D2, modelu znanym z rekordowo niskiej emisji spalin w cyklu mieszanym na poziomie 91 g/km, znacznie wyprzedzającej obecne regulacje podatkowe na terenie Europy. Ten sam silnik montowany jest także w modelu S60 D2 oraz V60 D2, gdzie osiąga odpowiednio 96 g/km oraz 98 g/km w konfiguracjach z manualną skrzynią biegów. Silnik ten oferowany będzie w konfiguracji zarówno ze skrzynia manualną, jak i automatyczną o sześciu przełożeniach. Oprócz modelu V40, silnik D2 znajdziemy także pod maską V40 Cross Country, S60, V60, V70 i S80.

Zobacz również:   Parę zasad Ekojazdy

p2004_2388 kopia

Silnik D3 – jeden cylinder mniej, jedna sekunda szybciej

Kolejną nowością jest opracowany przez Volvo czterocylindrowy silnik D3 (150KM, 320 Nm). Zastąpi on pięciocylindrową jednostkę D3 o mocy 136 KM montowaną w modelach S60, V60, XC60 oraz jej mocniejsza odmianę 150 KM znaną z modeli V40 oraz V40 Cross Country. Nowa konstrukcja jest lżejsza, cichsza i bardziej dynamiczna od poprzednika. Dobre wrażenie robi poprawa przyspieszenia auta – w modelu V40 nowy silnik D3 pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h w zaledwie 8,4 s, czyli o 1,2 s szybciej niż jego poprzednik. Bardziej dynamiczny będzie także model S60. Z nowym silnikiem sprint do setki zajmie mu 9 s (wcześniej było to 10,2 s). Co warto podkreślić, pomimo lepszych osiągów cena modeli wyposażonych w silnik D3 pozostanie na tym samym poziomie.

p2004_2387 kopia

T3 – jedna nazwa, dwa silniki

Volvo wprowadzi także dwa nowe silniki o oznaczeniu T3, które zastąpią silnik Forda o pojemności 1.6 150 KM dostępny w modelach V40, S60 i V60. Pierwszy z nich to dwulitrowa, czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 152 KM (270 Nm) występująca wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Drugi silnik T3 będzie dostępny w samochodach z sześciostopniową przekładnią automatyczną. To zupełnie nowa, czterocylindrowa konstrukcja o mocy 150 KM i pojemności 1,5 litra. Nowy silnik T3 zamontowany w Volvo V40 z manualną skrzynią pozwala mu rozpędzić się do 100 km/h w 8,3 s. Silnik będzie można zamówić także dla modelu V40 Cross Country, S60 oraz V60.

p2004_2374 kopia

Ponadto gamę silnikową wzbogacą także jednostki T2 oraz T4. Parametry wszystkich wymienionych silników ilustruje tabela poniżej.

Oznaczenie Nowy silnik Ustępujący silnik Dostępny w modelach
D2 2.0, 120KM, 280 Nm, 4 cyl 1.6, 115 KM, 270 Nm, 4 cyl V40, S60, V60, V70
D3 2.0, 150KM, 320 Nm, 4 cyl 2.0, 136 KM, 350 Nm, 5 cyl XC60, S60, V60, V70
D3 2.0, 150KM, 320 Nm, 4 cyl 2.0, 150 KM, 350 Nm, 5 cyl V40, V40 Cross Country
T2 aut. 1.5, 122KM, 220 Nm, 4 cyl 1.6, 120 KM, 240 Nm, 4 cyl V40
T2 manual 2.0 122 KM, 220 Nm, 4 cyl 1.6, 120 KM, 240 Nm, 4 cyl V40
T3 aut. 1.5, 152 KM, 250 Nm, 4 cyl 1.6, 150 KM, 240 Nm, 4 cyl V40, V40 Cross Country, V60, S60
T3 manual 2.0, 152 KM, 250 Nm, 4 cyl 1.6, 150 KM, 240 Nm, 4 cyl V40, V40 Cross Country, V60, S60
T4 2.0, 190 KM, 300 Nm, 4 cyl 1.6, 180 Km, 240 Nm, 4 cyl S60, V60, V70
T4 AWD aut 2.0, 190 KM, 320 Nm, 4 cyl 2.0, 180 KM, 300 Nm, 5 cyl V40 Cross Country

Leave a Reply