400 KM mocy, od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy, prędkość maksymalna nawet 280 km/h. Wyposażone w nowy, aluminiowy, pięciocylindrowy silnik Audi TT RS Coupé może pochwalić się wyjątkowymi osiągami. Dodatkowo, po raz pierwszy w seryjnym samochodzie marki Audi, szczyci się tylnymi światłami w technice Matrix OLED. Podobnie jak Audi virtual cockpit i bogata oferta infotainment, są one najlepszym dowodem „przewagi dzięki technice”.

Audi TT RS Coupé

Sportowy przód, przywodzący na myśl grot strzały, w porównaniu do modelu TTS jest jeszcze bardziej wyostrzony. Trójwymiarową, pojedynczo obramowaną osłonę chłodnicy Singleframe, w dolnej strefie zdobi emblemat quattro, a dzięki kratownicy o strukturze plastra miodu sprawia ona jeszcze bardziej imponujące wrażenie. Duże wloty powietrza, za którymi znajdują się dodatkowe chłodnice, są utrzymane w takiej samej stylistyce. Wloty okalają wyraziste profile, a ukośne pręty dzielą ich strukturę. Środkowy wlot powietrza zamyka skierowany ku dołowi „blade“. Reflektory diodowe to element wyposażenia seryjnego. Na życzenie dostępne są jednostki diodowe Matrix, które oferują inteligentnie i elastycznie regulowane światło drogowe.

Audi TT RS Coupé

Uwagę z tyłu pojazdu przykuwa umocowany na stałe spojler, osadzony na karoserii na dwóch smukłych, podwójnych elementach. Spojler jest elementem koncepcji aerodynamiki, korzystnie wpływającym na osiągi i wydajność. Na życzenie, Audi może dostarczyć spojler wysuwany automatycznie. Pod wyrazistym zderzakiem znajduje się wyprofilowany dyfuzor z czterema pionowymi przetłoczeniami. Po jego bokach, ujście mają dwie eliptyczne końcówki rur układu wydechowego RS. Nowe modele TT RS mają po bokach aerodynamicznie uformowane progi. Efektem tego jest niski współczynnik oporu powietrza cw 0,32.

Audi TT RS Coupé

Muskularna stylistyka zewnętrzna nowego modelu TT RS, znajduje swą kontynuację we wnętrzu. Kokpit ze smukłą tablicą instrumentów ma przejrzystą strukturę. Szeroka konsola środkowa skierowana jest ku kierowcy. Szczególną uwagę przykuwają okrągłe nawiewy, zajmujące centralną pozycję na tablicy rozdzielczej i kryjące w sobie panele obsługi komfortowej klimatyzacji automatycznej. Znajdziemy na nich regulację ogrzewania siedzeń, regulację obiegu powietrza oraz rozkład i siłę nawiewu. Małe wyświetlacze pośrodku nawiewów pokazują bieżące ustawienia. Opcjonalnie zamówić można nisko montowane sportowe fotele RS, dostępne dla kierowcy i pasażera. Fotele te są wyjątkowo lekkie, mają zintegrowane zagłówki i mocno zarysowane boki, opcjonalnie pneumatycznie regulowane. Obicia z tkaniny Alcantara zdobi przeszycie w kształcie rombów.

Audi TT RS Coupé

„Dzięki kombinacji pięciocylindrowego silnika i napędu quattro, Audi już w latach osiemdziesiątych XX w. odnosiło sukcesy w sportach motorowych” – mówi Stephan Winkelmann, prezes zarządu spółki quattro GmbH. „W nowym Audi TT RS dokonaliśmy przystosowania tego pakietu techniki do wymogów współczesności. Oznacza to obecnie: moc 400 KM, najlepszą trakcję na każdej nawierzchni oraz olbrzymią radość z jazdy przy wydatnie zmniejszonym spalaniu.“

Audi TT RS Coupé

Silnik pięciocylindrowy generuje z niezmienionej pojemności skokowej 2480 cm3 całe 17 procent więcej mocy. 294 kW (400 KM) to 161,3 KM na litr pojemności. Maksymalny moment obrotowy 480 Nm, jest dostępny już przy 1700 obr./min i nie zmienia się do 5850 obr./min. Dzięki temu, nowe Audi TT RS Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. Najwyższą prędkość ograniczono standardowo do 250 km/h. Na życzenie, Audi może zwiększyć prędkość maksymalną do 280 km/h.

Audi TT RS Coupé

Silnik 2.5 TFSI, przy długości mniejszej niż 50 cm, ma wyjątkowo kompaktową budowę i jest o 26 kg lżejszy niż jego odpowiednik w poprzednim modelu. Skrzynia korbowa wykonana jest teraz z aluminium, co pozwoliło zredukować masę o 18 kg. Korzysta na tym cała masa własna nowego modelu TT RS oraz rozkład obciążeń między osiami. Złożone rozwiązania zmniejszają tarcie wewnętrzne, równocześnie zwiększając wykorzystanie mocy. Wnętrza cylindrów powleczono w technologii natrysku plazmowego. Średnicę głównych łożysk wału korbowego zmniejszono o sześć milimetrów. Wał korbowy jest wydrążony, a tym samym o kilogram lżejszy. Aluminiowe tłoki mają kanały do chłodzenia olejem. Podczas krótkiej fazy rozgrzewania silnika po zimnym rozruchu, załączana pompa wody nie tłoczy cieczy chłodzącej w głowicy cylindrów. Dzięki temu, jednostka 2.5 TFSI szybciej osiąga właściwą temperaturę pracy. Zmniejsza to też tarcie wewnętrzne i obniża zużycie paliwa.

Audi TT RS Coupé

Układ wymiany gazów w pięciocylindrowej jednostce zaprojektowano tak, by przepływ gazów być maksymalnie duży. Duża turbosprężarka wtłacza zasysane powietrze do komór spalania pod ciśnieniem 1,35 bara. Chłodnica powietrza doładowującego o wydajności 80 procent obniża temperaturę, aby zapewnić możliwie wysoką zawartość tlenu. Zależnie od potrzeb, możliwe jest przestawianie krzywek dolotowych i wylotowych na wałku rozrządu. Działający po stronie zaworów wydechowych system zmiennego skoku zaworów Audi valvelift system (AVS), zmienia czas otwarcia zaworów w dwóch fazach, zależnych od obciążenia i liczby obrotów. Efektem jest mniejsze spalanie przy niskich i częściowych obciążeniach, spontaniczne reakcje oraz duża siła ciągu przy pełnym obciążeniu. Aby powstawała lepsza mieszanka paliwowo-powietrzna, nowy silnik 2.5 TFSI wyposażono w podwójny układ wtryskowy. Umożliwia on wtryskiwanie paliwa zarówno do kanałów dolotowych, jak i bezpośrednio do komór spalania. Czas trwania i rodzaj wtrysku zmieniają się tak, aby były optymalne w każdym punkcie pracy silnika.

Zobacz również:   Hyundai prezentuje zdjęcia nowego modelu i20

Audi TT RS Coupé

Zapłon mieszanki w silniku 2.5 TFSI występuje co 144 stopnie kąta obrotu wału korbowego. Kolejność zapłonu 1-2-4-5-3 sprawia, że na zmianę pracują zarówno bezpośrednio sąsiadujące ze sobą, jak i oddalone od siebie cylindry. Dzięki takiej kolejności zapłonu, jednostka pracuje w specjalnym, niepowtarzalnym rytmie i ma wyjątkowy charakter. Nieparzysta liczba cylindrów daje efekt w postaci częstotliwości harmonicznych, które towarzyszą podstawowemu dźwiękowi.  Mimo zwiększonej o 60 KM mocy, wg standardów cyklu NEDC, Audi TT RS Coupé zużywa o 0,3 l mniej paliwa niż jego poprzednik. Obok ulepszeń silnika, przyczynia się do tego system start-stop oraz system rekuperacji. Coupé potrzebuje średnio 8,2 l na 100 km – odpowiada to emisji 187 g CO2 na km.

Audi TT RS Coupé

W nowych modelach Audi TT RS, standardem jest błyskawicznie przełączająca biegi, siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic. Ta dwusprzęgłowa skrzynia wzbudza podziw wysokim stopniem wydajności i dużą rozpiętością przełożeń. Biegi niższe mają krótkie przełożenia, a bieg siódmy ma przełożenie długie, zmniejszające zużycie paliwa. Wymiennik ciepła chłodzi olej w skrzyni biegów, a przekładnia kątowa łącząca ją z wałem Kardana, obniża ciężar o ok. dwa kilogramy. Kierowca może obsługiwać automatyczną skrzynię S tronic za pomocą dźwigni zmiany biegów lub standardowych manetek przy skórzanej kierownicy sportowej. Funkcja Launch Control zapewnia ruszanie z optymalną trakcją. Dzięki niej, nowe Audi TT RS w pełni wykorzystuje swój potencjał przyspieszenia.

Audi TT RS Coupé

Nowe Audi TT RS wyposażono w stały napęd na cztery koła quattro.  Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe ma kompaktową i lekką budowę – jego położenie, przy końcu wału Kardana, dobrze wpływa na podział obciążeń między osiami. Nowe oprogramowanie nieustannie oblicza moment przekazywany na oś tylną. W porównaniu do poprzedniego modelu odbywa się to jeszcze precyzyjniej, ponieważ układ potrafi lepiej uwzględniać sytuację podczas jazdy. W efekcie, Audi TT RS jest jeszcze bardziej zwinne. Oprogramowanie analizuje moment napędowy przy tylnej osi i na jego podstawie oblicza prąd potrzebny do sterowania elektronicznie regulowaną pompą olejową. Powstające ciśnienie hydrauliczne ściska płytki pod ciśnieniem 40 barów i w ten sposób przenosi moment napędowy na oś tylną. Gdy nowe Audi TT RS szybko pokonuje zakręty, sprzęgło może częściowo skierować siły napędowe na oś tylną już przy samym skręcie kierownicą. Po zmianie obciążeń, podział momentów pozwala na odpowiednie wejście pojazdu w zakręt.

Audi TT RS Roadster, Audi TT RS Coupé

Techniczne modyfikacje sprawiają, że zawieszenie, a zwłaszcza zaawansowane, czterowahaczowe zawieszenie osi tylnej, pracuje jeszcze precyzyjniej. Progresywny układ kierowniczy zestrojono specjalnie do potrzeb modelu RS. Drążek kierowniczy jest tak skonstruowany, że przełożenie zmienia się zależnie od ruchu kierownicy i jest coraz bardziej bezpośrednie wraz z jej skręcaniem. Nowe Audi TT RS można więc teraz prowadzić jeszcze bardziej precyzyjnie, stabilnie i spokojnie pokonywać zakręty. Progresywny układ kierowniczy daje kierowcy wyjątkowe poczucie jedności z jezdnią. Zestrojenie sprężyn i amortyzatorów jest sztywne, a karoserię zawieszono o 10 mm niżej niż w przypadku Audi TT. Dotyczy to także opcjonalnego, sportowego zawieszenia RS plus z systemem Audi magnetic ride.

Audi TT RS Coupé

Dzięki kompozytowej budowie, karoseria modelu TT RS to kolejny stopień rozwoju koncepcji Audi Space Frame (ASF). Przednia jej część oraz podłoga przedziału pasażerskiego zawierają wiele komponentów z hartowanej stali, które dzięki swej wyjątkowej wytrzymałości mogą mieć cienkie ściany, a tym samym być bardzo lekkie. Górną część przedziału pasażerskiego, poszycie nadwozia oraz jego elementy dodatkowe, wykonano z aluminium. To typowe dla Audi elementy konstrukcyjne karoserii: odlewy, profile tłoczone i blachy. Masa własna nowego Audi TT RS Coupé to 1440 kg, o 35 kg mniej niż w przypadku i tak już lekkiego poprzednika. Każdy z 400 koni mechanicznych musi poruszyć tylko 3,6 kg.

Audi TT RS Coupé und TT RS Roadster

Najbardziej rozbudowanym rozwiązaniem w zakresie oferty infotainment, jest nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Ten supernowoczesny system, to jakby wszechstronna centrala multimediów. Oferuje dwa czytniki kart, interfejs Audi Music Interface (AMI) do podłączenia przenośnych odtwarzaczy multimediów, napęd DVD, wejście Aux in i interfejs Bluetooth umożliwiający prowadzenie rozmowy telefonicznej i streaming plików audio. Pamięć flash o pojemności 10 GB, osiem głośników i tempomat ograniczający prędkość na bazie danych nawigacji, uzupełniają i tak rozbudowaną ofertę. Korzystając z punktu dostępu Wi-Fi hotspot, pasażerowie mogą surfować w internecie, używając swoich mobilnych urządzeń.

Leave a Reply