Nowy RENAULT SCÉNIC został zainspirowany concept-carem R-Space, zaprezentowanym na Salonie w Genewie w 2011 roku. Zostały zmienione proporcje, wysokość, staranność dopracowana oraz jakość wykończenia nadwozia i wnętrza kabiny.
Design Nowego SCÉNICA dzięki niespotykanym proporcjom nadwozia, proponuje zupełnie nową jakość. Duże 20-calowe koła wraz z odpowiednio dobraną wysokością nadwozia, zwiększonym rozstawem osi i skróconym zwisem tylnym tworzą niezwykle harmonijną całość. Płynne kształty nadwozia, opadająca w dół linia maski i mocno zarysowane nadkola tworzą dynamiczną sylwetkę. Poszerzony rozstaw kół przednich i tylnych z kołami umieszczonymi na krańcach nadwozia zapewnia optymalną stabilność auta.
Wymiary | Nowy SCÉNIC (w mm) |
W porównaniu z modelem Scénic 3 (w mm) |
Wysokość | 1 653 | + 13 |
Prześwit | 170 | + 40 |
Długość | 4 406 | + 40 |
Szerokość | 1 865 | +20 |
Rozstaw osi | 2 734 | + 32 |
Rozstaw kół przednich | 1 594 | + 49 |
Rozstaw kół tylnych | 1 583 | + 36 |
Tylny zwis | 741 | – 16 |
Pochylona przednia szyba w połączeniu z krótką maską świadczy, że mamy do czynienia z samochodem zaprojektowanym w stylu concept-caru R-Space. Po raz pierwszy w Scénicu pojawia się specjalna szyba przednia, podobna jak w Nowym Espace, zapewniająca panoramiczną widoczność, a także znacznie lepszą widoczność na boki. Uwagę zwraca wyróżniający się przód, zdecydowanie bardziej wyrazisty.
Nowego SCÉNICA można także łatwo rozpoznać po charakterystycznym układzie świateł. Przednie światła w kształcie litery C mogą być, w zależności od wersji, wykonane w technologii LED „Pure Vision”. W tylnych światłach wykorzystano natomiast technologię „Edge Light” zapewniającą efekt 3D.
Atrakcyjne wnętrze z dwoma konfiguracjami do jazdy
Wrażenie dużej przestrzeni w i tak przestronnym wnętrzu potęguje ciągłość stylistyczna pomiędzy deską rozdzielczą, która płynnie przechodzi w panele drzwi oraz doskonale dobrane materiały (piankowe, chromowane listwy). Minimalistyczna stylistyka deski rozdzielczej jest bardziej skoncentrowana na kierowcy w porównaniu z modelem poprzedniej generacji. Deska rozdzielcza osłonięta mocno wyprofilowanym daszkiem jest umieszczona na wprost kierowcy, razem z przeziernym wyświetlaczem Head-Up, umożliwiając kierowcy zajęcie pozycji gwarantującej przyjemność jazdy. Oferowany w opcji stały, panoramiczny szklany dach zapewnia dopływ dużej ilości światła, zwłaszcza że konstruktorzy obyli się bez centralnej poprzeczki.
Dzięki przesuwanej centralnej konsoli kierowca może dowolnie kształtować przestrzeń wokół siebie:
- Po przesunięciu do przodu tworzy ona całość z deską rozdzielczą, wpasowując się pod pionowo ustawiony duży ekran. Uzyskany w ten sposób efekt „kokpitu” zbliżony jest do rozwiązań stosowanych w hatchbackach, z jednoczesnym zachowaniem typowego dla vana wysoko umieszczonego fotela kierowcy.
- Po przesunięciu konsoli do tyłu uzyskujemy bardziej otwarte wnętrze, sprzyjające poczuciu bliskości pomiędzy kierowcą i pasażerami.
Nowy SCÉNIC, jako jedyny model w segmencie kompaktowych vanów, oferuje dwukolorowe nadwozie, wyróżniające się i nowoczesne, a także doskonale podkreślające dynamiczne proporcje nadwozia. Jest ono oferowane w opcji od drugiego poziomu wyposażenia, a w wyższych wersjach – w standardzie (w zależności od kraju).
Nowy SCENIC oferuje przestronne i komfortowe wnętrze o pomysłowych możliwościach aranżacji:
- Konstrukcja przednich foteli została zapożyczona z Nowego Espace (m.in. pianka o zróżnicowanej gęstości). W wyższych wersjach mogą być one wyposażone w elektryczną regulację ośmiu parametrów, funkcję masażu i podgrzewania, a także elektryczną regulację podparcia lędźwiowego.
- Funkcja „One Touch Folding” dostępna w niektórych poziomach wyposażenia pozwala na automatyczne złożenie tylnych siedzeń jednym naciśnięciem na ekranie systemu R-LINK 2 lub na przycisk panelu znajdującego się w bagażniku w celu uzyskania płaskiej podłogi. Wystarczy jedno naciśnięcie, by optymalnie zwiększyć pojemność ładunkową.
- W niektórych wersjach oparcie fotela pasażera z przodu może być, podobnie jak w poprzedniej wersji auta, składane w stolik.
- We wszystkich wersjach, siedzenia z drugiego rzędu można niezależnie przesuwać (w układzie 1/3, 2/3).
- Przesuwana centralna konsola, stanowiąca już kultowy element wyposażenia Scénica, została zmodyfikowana, aby lepiej spełniać nowe potrzeby pasażerów siedzących z przodu i z tyłu. Wbudowano w nią schowki o poj. 13 litrów. Z przodu znajdziemy oświetlany schowek, zamykany żaluzją, z wbudowanym podłokietnikiem, pod którym umieszczono gniazda przeznaczone dla użytkowników zajmujących przednie miejsca. Z tyłu w konsoli znajdują się 2 gniazda USB, jedno typu jack i jedno gniazdo 12V oraz schowek przeznaczony dla pasażerów siedzących z tyłu.
Bagażnik Nowego SCÉNICA, o pojemności 496 dm3 wg normy VDA (tj. 572 litrów), jest o 26 dm3 większy od bagażnika poprzedniej generacji. Jest jednym z trzech największych w segmencie kompaktowych vanów. Nowy SCÉNIC jest liderem w segmencie kompaktowych vanów pod względem łącznej pojemności schowków. Wynosi ona 63 litrów i obejmuje:
- Szufladę Easy Life przejętą z Nowego Espace i umieszczoną w desce rozdzielczej na wprost fotela pasażera z przodu, o pojemności 11,5 litra, czyli o 3 litry większej niż klasycznego schowka z klapą. Jest oświetlana, chłodzona i otwierana elektrycznie dzięki wbudowanemu czujnikowi. Szuflada jest automatycznie blokowana po zatrzymaniu samochodu.
- Oprócz szuflady Easy Life i centralnej konsoli Nowy SCÉNIC zachował liczne pomysłowe schowki, o łącznej pojemności 38,5l, a w szczególności cztery schowki w podłodze, bardzo cenione przez użytkowników posiadających dzieci.
Z tyłu Nowy SCÉNIC jest wyposażony w pomysłowe stoliki Easy Life niezwykle przydatne w rodzinnych podróżach. W stoliku znajduje się niewielki schowek, w którym po rozłożeniu stolika można umieścić telefon, konsolę do gier lub kredki. Można go również wykorzystać do ustawienia różnej wielkości tabletów. Dwa gniazda z tyłu centralnej konsoli pozwalają na doładowanie i dłuższe używanie urządzeń elektronicznych.
Uzupełnieniem bogatej oferty wyposażenia Nowego SCÉNICA przeznaczonej dla rodzin są żaluzje przeciwsłoneczne dla pasażerów siedzących z tyłu, dostępne w standardzie lub w opcji w zależności od wersji.
Nowy SCÉNIC, nowość w segmencie kompaktowych vanów, jest wyposażony w aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych (AEBS: Active Emergency Braking System) – system wspomagania pozwalający na aktywne hamowanie awaryjne w przypadku wykrycia pieszego. Funkcja ta jest dostępna w zakresie prędkości od 7 do 60 km/h. Aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych pozwala na:
- analizowanie otoczenia pojazdu – wykrywanie pieszych, stojących lub poruszających się oraz przewidywanie ich trasy,
- ostrzeżenie (wizualne i dźwiękowe) kierowcy w sytuacji grożącej kolizją z pieszym,
- automatyczne uruchomienie hamowania aż do całkowitego zatrzymania pojazdu w przypadku zagrożenia zderzeniem z pieszym, o ile alarmy ostrzegające kierowcę nie są wystarczające.
System opiera się na danych pochodzących z dwóch czujników bazujących na odmiennych technologiach: przedniej kamery i radaru, zainstalowanych we wspólnej obudowie i umieszczonych na przedniej szybie, za lusterkiem wstecznym.
Oprócz aktywnego systemu wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych Nowy SCÉNIC jako pierwszy samochód marki Renault, proponuje:
- System utrzymywania pasa ruchu (LKA/Lane Keeping Assist – dostępny w zależności od kraju): działający w zakresie prędkości od 70 do 160 km/h. W przypadku przekroczenia linii system ten oddziałuje na układ kierowniczy i pomaga utrzymać odpowiedni tor ruchu samochodu.
- System wykrywania zmęczenia kierowcy (Fatigue detection warning).
Nowy SCÉNIC otrzymuje również wszystkie najważniejsze systemy wspomagające prowadzenie oferowane na rynku i dostępne w Nowym Espace, Talismanie i w Nowym Megane. Wszystkie systemy ADAS są aktywowane za pośrednictwem R-LINK 2. Ich rola polega na:
- podnoszeniu bezpieczeństwa: aktywny regulator prędkości (ACC, od 50 do 160 km/h), aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS). W Nowym SCÉNIC AEBS działa również przy niskich prędkościach, w zakresie od 7 do 160 km/h;
- ostrzeganiu: system kontroli pasa ruchu (LDW) w Nowym SCÉNIC z alarmem dotykowym (drgania kierownicy zamiast alarmu dźwiękowego), system kontroli bezpiecznej odległości, system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli martwego pola
w lusterkach;
- ułatwianiu prowadzenia: kamera cofania, adaptacyjne światła drogowe, system wspomagania parkowania przód/tył/bok i system wspomagania parkowania „Easy Park Assist” (parkowanie bez dotykania kierownicy).
Hybrid Assist dla Nowego SCÉNIC
Nowy SCÉNIC przedstawi przed końcem 2016 roku ofertę silnika wysokoprężnego połączonego z silnikiem elektrycznym – Hybrid Assist – stworzoną na silniku wysokoprężnym Energy dCi 110 współpracującym z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Zapewnia on niskie zużycie paliwa i przyjemność prowadzenia: system ten gwarantuje lepsze przyspieszenie, szczególnie przy niskich prędkościach.
Dzięki systemowi pozwalającemu na odzyskiwanie energii w fazach zwalniania i hamowania, Renault stawia sobie za cel zdobycie dla Nowego SCÉNICA pozycji lidera w swoim segmencie pod względem zużycia paliwa.
Hybrid Assist wykorzystuje akumulator 48V, a silnik elektryczny wspomaga działanie silnika termicznego, który stale napędza samochód.
Nowy SCÉNIC oferuje zatem sześć silników wysokoprężnych oraz dwa silniki benzynowe (w zależności od kraju):
- Energy dCi 95 z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach
- Energy dCi 110 z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach
- Energy dCi 110 Hybrid Assist z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach
- Energy dCi 110 z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów EDC o 7 przełożeniach,
- Energy dCi 130 z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach
- Energy dCi 160 z automatyczna dwusprzęgłową skrzynią biegów EDC o 6 przełożeniach,
- Energy TCe 115 z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach
- Energy TCe 130 z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach
Nowy SCÉNIC korzysta z modułowej platformy CMF C/D (Common Module Family) i tym samym dysponuje wieloma rozwiązaniami oferowanymi w autach z wyższego segmentu (Nowy Espace i Talisman) oraz w Nowym Megane.
Jazda on-line dzięki R-LINK 2 z ekranem o przekątnej do 8,7”
Nowy SCÉNIC dysponuje wyposażeniem typowym dla aut wyższej klasy, np. systemem R-LINK 2 z ekranem o przekątnej 8,7” (22 cm) w układzie pionowym takim samym, jak w modelach Nowy Espace, Talisman czy Nowy Megane. Ten unikalny w segmencie kompaktowych vanów system posiada ekran pojemnościowy zapewniający najwyższy komfort obsługi, podobnie jak w przypadku smartfona lub tabletu.
W celu łatwego i bezpiecznego dostępu do różnych funkcji R-LINK 2 jest wyposażony w funkcję rozpoznawania głosu dla podsystemów nawigacji, telefonu, obsługi aplikacji oraz radia.
Możliwości personalizacji stylu jazdy dzięki systemowi MULTI-SENSE
MULTI-SENSE to technologia pozwalająca spersonalizować doznania z jazdy poprzez zmianę charakterystyki pracy pedału przyspieszenia i silnika, układu kierowniczego, czasów zmiany biegów w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EDC, parametrów funkcji masażu w fotelu kierowcy
(w wersjach wyposażonych w ten element wyposażenia) oraz zmianę oświetlenia ambientowego we wnętrzu. Bezpośredni dostęp do tej funkcji z ekranu R-LINK 2 umożliwia przycisk Multi-Sense umieszczony na konsoli centralnej. Umożliwia on wybór jednego z pięciu trybów jazdy: Neutralny, Komfort, Eco, Sport oraz Spersonalizowany.
Związanych jest z nimi pięć tonacji oświetlenia ambientowego wnętrza: beżowa, czerwona, niebieska, fioletowa i zielona. Oświetlenie obejmuje konsolę centralną, a w przypadku wyższych wersji wyposażenia również przednie i tylne panele drzwiowe. Jest też dopasowane do koloru ekranu TFT na desce rozdzielczej oraz ekranu multimedialnego.
Przezierny wyświetlacz Head-Up
Przezierny, chowany wyświetlacz Head-Up poprawia bezpieczeństwo i komfort kierowcy, zwłaszcza dzięki bardzo dobrej czytelności, a także ułatwia korzystanie z systemów wspomagających prowadzenie (ADAS). Kierowca może bez konieczności odrywania wzroku od kierunku jazdy, w pełni bezpiecznie, odczytać użyteczne informacje: aktualną prędkość, informacje z systemu nawigacji i systemów wspomagających prowadzenie.