IIHS przeprowadził pierwszy w historii test reflektorów. Wyniki są zaskakujące

Reflektory Twojego samochodu prawdopodobnie nie działają na tyle dobrze jak powinny, nawet jeśli producent deklaruje, że zainstalowano w nim najwyższy poziom technologii. Według pierwszych w historii badań oceniających działanie reflektorów, przeprowadzonych przez IIHS, amerykańską organizację działającą aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wynika, że Toyota Prius V jako jedyna okazała samochodem średniej wielkości, który z pośród 31 testowanych modeli otrzymał ocenę dobrą. Jak wynika z badań, wysoka cena zakupu nie zagwarantuje świetnego oświetlenia w pojeździe, a spora liczba nisko ocenionych pojazdów należy do aut klasy premium.

Mini Paceman John Cooper Works fot. Jakub Baltyn (16)

Obecne standardy umożliwiają producentom samochodów na tworzenie reflektorów o ogromnych różnicach w ich działaniu, oraz ilości potrzebnego oświetlenia drogi w różnych warunkach jazdy. Lepsze reflektory potrafią w większym stopniu zredukować liczbę ofiar śmiertelnych na drogach, ponieważ spora liczba wypadków zdarza się właśnie w nocy. Co więcej, pomimo świetnego postępu technologicznego oświetlenia w pojeździe, nie gwarantuje ono odpowiedniej wydajności w rzeczywistym świecie. Organizacja IIHS stworzyła nowy system klasyfikacji reflektorów, które nie faworyzują jednej z grup technologicznych, ale wynagradza oświetlenie, które wytwarza odpowiedni zakres widoczności nie oślepiając jednocześnie pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka.

IIHS (1)

Oświetlenie oceniane jest na specjalnym torze po zmroku, używając odpowiedniego urządzenia, które mierzy zarówno światła mijania jak i drogowe, w pięciu różnych podejściach: poruszając się prosto, skręcając ostro w lewo, skręcając ostro w prawo, na łagodnym łuku w lewo oraz łagodnym łuku w prawo. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że chociaż większość pojazdów oferuje regulację pionową reflektorów, to IIHS podczas badań zostawił je na najniższym poziomie, ponieważ mała ilość właścicieli pojazdów kiedykolwiek tego używa.

Na najlepsze noty zasłużyła Toyota Prius V, wyposażona w świała LED oraz automatyczne światła drogowe, które są wyposażeniem opcjonalnym. Standardowe światła halogenowe zostały ocenione bardzo słabo w tej konkurencji. „Światła LED w Priusie powinny dawać wystarczające oświetlenie drogi podczas jazdy z prędkością 110 km/h aby zidentyfikować przeszkodę i zatrzymać się w odpowiednim czasie. Dla porównania, światła halogenowe pozwalają na odpowiednią reakcję kierowcy, przy prędkości o 30 km/h mniejszej.” – powiedział Matthew Brumbelow, starszy inżynier badawczy IIHS.

Leave a Reply